Wat is Linx+ Vlaams-Brabant?

Jouw partner in vrije tijd

Wat is Linx+

Linx+ is dé cultuurorganisatie bij uitstek om bij aan te kloppen voor een uniek aanbod van culturele activiteiten. Of je nu geïnteresseerd bent in een citytrip naar Berlijn waar de rode geschiedenis wordt ontdekt of in kortingen op activiteiten en evenementen die nét even dat beetje extra bieden, of juist warm loopt voor expo’s en boeken. Linx+ heeft het allemaal in huis.

Linx+ gelooft dat cultuur verder moet gaan dan amuseren. Becommentariërend en engagerend – dát is het soort cultuur waar Linx+ voor gaat. Bertolt Brecht zei dat cultuur geen spiegel moest zijn, maar een hamer die de werkelijkheid vormgeeft en wij zijn het daar helemaal mee eens. Cultuur maken en ‘mee doen’, maakt ons bewust, mondig en weerbaar.

Bestaande afdelingen

Seniorencommissie Vlaams-Brabant
De afdeling die een mix van sociaal-culturele uitstappen combineert met info’s over syndicale thema’s. In 2010 zal betaalbare gezondheidszorg het hoofdthema worden.

De Brug Leuven
Twee maal per maand komen de senioren van het Leuvense samen voor een gezellige namiddag met lokale info (bv inbraakpreventie) of gewoon om een kaartje te leggen met een Stella.

De Brug Vilvoorde
Maandelijks komen ook de kameraden van Vilvoorde samen en dit op de 1ste dinsdag van de maand
Winnie Van Nerum
Linx+ Vlaams-Brabant
016/27.18.89

5 voor 12 Hoeilaart
In Hoeilaart hebben we onze afdeling 5 voor 12 die zich lokaal heeft ingebed als een aanbieder van een zeer gevarieerd cultuuraanbod gaande van jazzoptredens tot sprekers over een actueel thema (Martin Heylen, dr. Hendrik Cammu,..). Tevens werken voor en steunen zij de 11.11.11-actie en de GROS. En ook aan de plaatselijke manifestaties, zoals de Meifeesten, de Vlaamse Feesten en het Druivenfestival, verlenen ze hun medewerking. Vanaf mei tot september gaan ze iedere woensdagavond fietsen in de streek.
Jan Lenaerts
Hoefijzerlaan 13
E-mail: jan.h.lenaerts@skynet.be

De Heuve :
Ben je van Machelen of omstreken, dan heb je misschien al van deze afdeling gehoord. Deze groep van vrienden verzorgt ieder jaar de organisatie van De Heuvefeesten waar ondermeer Milk Inc, Kate Ryan en Sylver al de revue zijn gepasseerd. Tevens zorgen zij dat op 6 december de sint langskomt bij de kinderen van Machelen en kan je genieten van een lekkere steak op hun resraurantdag.
Rony Debeerst
Linx+ Vlaams-brabant
016/28.41.46

Commissie Internationale Solidariteit (CIS)
In de schoot van Linx+ en ABVV Vlaams-Brabant is CIS opgestart. Met deze groep van mensen proberen wij in Vlaams-Brabant ook ons steentje bij te dragen in internationale vakbondswerking en de noord-zuid problematiek. Wij zijn dan ook actieve partner in de campagne Waardig Werk en organiseren hier rond allerlei acties. De actie Waardig Werk was ook te zien op 1 mei en het Wereldfeest Leuven.
Niel Hendrickx
Linx+ Vlaams-Brabant
016/28.41.46

Het verhaal van de Vlaamse migrant in de Waalse steenkoolmijnen
Expo’s:
Vlamingrant in 9 verhalen ; infonamiddag en/of tentoonstelling
Van de Vlaming die op de vlucht moest slaan voor religieus fanatisme en vervolging in de 16de eeuw, over een mislukte Belgische kolonie in Guatemala waar armoezaaiers halfweg de 19de eeuw naar toe werden gelokt, over de Vlaming als mijnwerker in de Waalse koolmijnen of bietenman in Noord-Frankrijk op zoek naar een dikkere ‘pree‘, tot de Vlaamse landverhuizers naar ‘het beloofde land‘ Amerika,.

Then and Now:
Then and Now laat foto‘s zien van acht gerenomeerde Zuid-Afrikaanse fotografen waaronder David Goldblatt, George Hallett en Eric Miller. Paul Weinberg is de initiatiefnemer en samensteller van de tentoonstelling. Alle deelnemende fotografen, behalve David Goldblatt, waren lid van Afrapix, een fotoagentschap opgericht in 1982 door Paul Weinberg dat zich inzette om de apartheid te documenteren.

Mandela: infonamiddag en/of tentoonstelling
De expo laat Nelson Mandela zien als een veelzijdig man. In 27 foto‘s wordt u een blik gegund in zijn veelbewogen leven én de recente geschiedenis van Zuid-Afrika.

Leve het Algemeen Stemrecht:
ABVV Vlaams-Brabant heeft in samenwerking met AMSAB ook een mobiele tentoonstelling gerealiseerd. Deze kan altijd gratis bekomen worden en bestaat uit een hardkartonnen panelen die achter elkaar of apart kunnen opgesteld worden
Klik hier voor meer info en om te scrollen in de tentoonstelling

Reizen:
Minicruise York:

In november organiseert Linx+ ook dit jaar weer de minicruise! Van donderdag 4 november tot en met zaterdag 6 november maken we een overtocht naar Engeland waar je York kan bezoeken of een bustour kan maken langs de mooie Engelse kust in Yorkshire.
Vanuit Zeebrugge varen we op donderdag 4 november 2010 naar de Noord-Engelse havenstad Hull, van waaruit we twee interessante mogelijkheden voor een dagtrip aanbieden. Je kan kiezen tussen:
het middeleeuwse stadje York.
een begeleide busrondrit langs een streep zand, zee en klif, een stukje van de Yorkshire kust.

Wim Lahou
3000 Leuven

Waarom niet zelf beginnen?

Wil je met een groep vrienden of collega’s iets organiseren dat past binnen de structuur van linx+ en kadert binnen onze waarden (democratie, gelijkheid, verdraagzaamheid en solidariteit)? Neem dan zeker contact op!

Je wordt een volwaardige linx+ afdeling als je op regelmatige basis samenkomt met jouw groep en activiteiten organiseert. Dit kan zowel met een kleine groep die maandelijks samenkomt om de activiteiten te bespreken als een aantal vrienden die iets organiseren voor een groot publiek.

Fietstochten, een infoavond pensioenen, een uitstap, filmavonden, een noord-zuid ontbijt, … het kan allemaal.

Wij bieden hulp met het bedenken van activiteiten, promomateriaal, netwerken , … en dat op maat van je afdeling.

Interesse?

Interesse? Of ben je benieuwd naar ons activiteitenprogramma? Neem dan contact op

Linx+