Klimaatverandering: wereldwijde vakbondsstrijd

Wereldwijd staan vakbonden op de bres voor klimaatverandering. Drie voorbeelden uit Amerika, Canada en Engeland.

Er is lang gewacht op de overheid, maar feit is: de overheid slaagt er momenteel niet in tot een doortastend beleid te komen om de financiële, economische én ecologische crisis aan te pakken.

Opvallend is echter hoe initiatieven van onderuit, door werknemers en burgers, over het hoofd zijn gezien, maar zeer succesvol blijken.

Amerika: Occupy Wall Street

Het is nodig een sociaalecologisch rechtvaardige verandering te realiseren richting een groene economie en tegelijkertijd de prangende armoedeproblematiek aan te pakken. Wereldwijd schakelen de vakbonden zich in die strijd in.

Amerikaanse vakbonden staan mee op straat in de #occupywallstreet-protesten die de privileges van Wall Street op de korrel neemt.

Carl Korn, woordvoerder van de New York State United Teachers, zegt in een interview dat leraars en ambtenaren bij de 99% horen, verwijzend naar de centrale slogan van de protestbeweging “We are the 99 %”, dat de graaicultuur van de 1% rijken in Amerika aanklaagt.

Te lang heeft Wall Street het politieke landschap bezet en via de grote bedrijven beslag gelegd op de atmosfeer door elke klimaatmaatregel te boycotten. Het is nu tijd om Wall Street te bezetten. In 1999 stond de anders-globalistische beweging op de barricade tijdens een economisch hoogtepunt, schrijft Naomi Klein.

Nu is het voor iedereen zichtbaar hoe enkele mensen rijk zijn geworden door de publieke welvaart onder druk te zetten en de natuurlijke hulpbronnen uit te putten. Het is tijd voor verandering. En als we kijken naar de klimaatopwarming dan staan we voor een krappe deadline.

Canada: protest tegen pijplijn

In september 2011 werd vakbondsman Dave Cole van de Canadese Communications, Energy and Paperworkers Union (CEP) als eerste gearresteerd tijdens één van de grootste milieuacties ooit.

Samen met de National Union of Public and General Employees, Greenpeace, Indigenous Environmental Movenment, en andere burgerbewegingen leveren ze strijd tegen de ontwikkeling van de Keystone XL pipeline. Deze pijplijn moet de Canadese teerzanden waar aardolie wordt ontgonnen verbinden met de Amerikaanse economie.

Keystone XL zou de ontginning van aardolie en de fossiele brandstof aangedreven economie verankeren en elke vergroeningsstrategie op de lange baan schuiven. De ontginning van de teerzanden in Alberta wordt nu reeds bestempeld als de grootste ecologische ramp en aanslag op de gezondheid van de mens van de eeuw.

Engeland: 1 miljoen klimaatjobs

In 2009 groeide de campagne tegen klimaatverandering in het Verenigd Koninkrijk uit de sociale onrusten binnen een afdeling van de windmolenbouwer Vestas op het eiland Isle of Wight. Sindsdien organiseerden Britse vakbonden 3 nationale conferenties waarin ze samen met de milieubeweging, activisten en universiteiten bespraken welke rol de vakbeweging kan spelen in de strijd voor een leefbare planeet voor iedereen.

Deze conferenties waren onmiddellijk de aanleiding voor enkele militanten om de “campagne 1 miljoen klimaatjobs” op te starten.

Vandaag hebben deze militanten een groeipad uitgestippeld, het kostenplaatje berekend en gedefinieerd wat klimaatjobs zijn:

• jobs die bouwen aan nieuwe energiebronnen en een slim energienetwerk
  • jobs die woningen en kantoorgebouwen energiezuinig maken
  • jobs die het netwerk van openbaar vervoer uitbreiden, ….

• Timothy Wyffels - medewerker ondersteuning milieu - 02 506 82 35

klimaat