Hoe maak ik mijn werkloosheidsdossier in orde?
Stap 1: Schrijf je in als werkzoekende bij VDAB. Doe dit binnen de 8 kalenderdagen!
Als werkzoekende ben je verplicht je in te schrijven bij deVDAB of Actiris (als je in het Brussels gewest woont). Je moet je binnen de 8 kalenderdagen te rekenen vanaf het begin van je werkloosheid inschrijven. Het is de eerste stap om in orde te zijn met je werkloosheidsdossier en om in aanmerking te komen voor een werkloosheidsuitkering of stempelgeld.
Onderbreek je jouw werkloosheidsperiode door 4 weken werk of ziekte? Dan moet je je opnieuw inschrijven.
Inschrijven kan online of telefonisch via de gratis nummers VDAB: 0800 30 700 en Actiris: 0800 35 123
Stap 2: Neem contact op met het ABVV
Word je werkloos? Neem snel contact op met het ABVV. Wij brengen je werkloosheidsdossier vervolgens in orde. Je vindt hier onze contactgegevens terug.
Breng alvast onderstaande documenten mee:
- C4 en eventueel arbeidsbewijs (voor periodes van onderbreking)
- Inschrijvingsbewijs VDAB of Actiris
- Specifieke documenten: als het gaat om een periode van arbeidsongeschiktheid, inactiviteit of zelfstandigenarbeid.
Stap 3: Vul je controlekaart in en hou deze bij
Vanaf je eerste werkloosheidsdag moet je een controlekaart of stempelkaart hebben. Je vult je dopkaart elke maand in en brengt deze op het einde van de maand binnen bij jouw ABVV kantoor. Blanco kaarten zijn verkrijgbaar in je ABVV kantoor.
Ben je volledig werkloos, dan kan je ook online stempelen via je PC of smartphone. Dat is ook veilig, makkelijk en snel.
Een instructiefilmpje over het invullen van je controlekaart vind je door op onderstaande afbeelding te klikken.